Bäcken

Bäckensmärta upplevs kring ländryggslutet eller kring nedre delen av buken. Smärtan kan komma gradvis sekundärt till en nedsatt funktion i ländryggen eller akut vid ett trauma eller hög belastning med dålig ergonomi.

Kiropraktor behandling bäcken

Ibland kan smärtan stråla mot säte eller lår men stannar oftast ovanför knät i motsats till ischias. Många gånger ökar smärtan med gång och reduceras när man sitter i motsats till ländryggsmärta.

Vid en första konsultation och undersökning är det viktigt att man tar reda på vad som är orsaken till smärtan. Här kan ofta din beskrivning av förloppet bidra med viktiga pusselbitar. Smärtan kan komma från en inflammerad SI-led (sakroiliacaled) på höger eller vänster sida om korsbenet eller från symfysen kring bukens nedre del. Smärtan kan komma från inre organ så som mensvärk och endometrios hos kvinnor eller prostatabesvär hos män. Urinvägsinfektioner och irritabel tarm kan ge en liknande smärtbild. Foglossning som ett resultat av ökad utsöndring av relaxin och/eller en förändrad hållning ger ofta bäckensmärta.

En serie ortopediska och neurologiska tester samt en kiropraktisk undersökning avgör sedan om kiropraktorn kan hjälpa dig på plats eller remittera dig vidare till annan vårdgivare för kompletterande undersökning.

Finns det en störning i rörelseschemat mellan ländrygg bäcken och höftled behandlar vi med kiropraktik för att återställa en god funktion. Knä och fotled påverkar också vårat rörelsemönster och kan vara föremål för behandling, framförallt om historik med tidigare skador dokumenterats.

Ofta bokar vi några tider lite tätare i början för att få igång läkningsprocessen. När akutfasen är över involverar vi patienten mer i egenvård. Här kommunicerar vi framförallt ergonomi. Inslag med stretch, styrke och stabiliseringsövningar kan även tas upp här.

Kiropraktik ryggrad