Diskbråck

Diskbråck innebär att den stötdämpande skivan mellan ryggradens kotor brister. När disken buktar ut kan den trycka mot nervrötterna i ryggradskanalen och man känner smärta. Den utlösande orsaken kan bero på att du till exempel har lyft tungt, vridit eller böjt ryggen på ett särskilt olyckligt sätt. Många har diskbråck som inte ger några besvär. Diskbråck i ländryggen kan påverka ischiasnerven och ge ischiassmärta. Läs vidare om ischias och ”falsk ischias” under ”ischias”.

Kiropraktor visar ryggradens kotor och förslitningar

Diskbråck läker oftast ut av sig själv, oftast efter några månader. Behandlingen, som går ut på att lindra smärtan, består i första hand av smärtstillande och antiinflammatoriska mediciner som bör kompletteras med behandling av kiropraktor för att korta ner läkningstiden.

Vid valet av behandlingsstrategi, lägger kiropraktorn stor vikt vid att se patienten som en helhet. Samarbete mellan olika terapeuter kan vara av nytta. Kiropraktorn använder en rad olika metoder och tekniker för att återupprätta normal funktion i leder, muskler, bindväv och nervsystem och därmed minska smärtan. Huvudsakligen används händerna i behandlingen.

Kiropraktik - Eureka

Detta kan du göra själv

Vid akut ont i ryggen bör du försöka hitta ett så smärtfritt läge som möjligt för att kunna slappna av. Börja med försiktiga rörelser med denna ställning som utgångspunkt. Det är bra att börja gå så snart du klarar av det. Växla mellan rörelse och avlastning i smärtfria ställningar. På detta vis klarar du bättre av att röra på dig utan att för den skull överdriva. Sitta förvärrar ofta symptomen och även om smärtan inte skulle öka vid sittande så skapar du ökat tryck i ryggslutet vilket försämrar läkningen. Gå hellre flera korta promenader än en lång. Ju snabbare du kommer i rörelse, desto snabbare blir du bra. En värktablett eller is/kyla kan dämpa smärtan och nedsätta hastigheten av en eventuell inflammation.

Det här kan du göra för att förebygga

Motionera. En halvtimmes daglig promenad, helst på varierat mjukt underlag, ”smörjer” ryggen. Variera den arbetsställning. Använd ett höj- och sänkbart bord för att alternera mellan att stå och sitta.

Om du inte blir bättre i ryggen

Uppsök kiropraktor. Vänta inte för länge. När du har smärtor eller om du är osäker på om något är fel på ryggen, avgör kiropraktorn om behandling är nödvändig. Du får också goda råd till självhjälp.

Välkommen att ta kontakt, så hjälper vi dig.