Ischias

Ischiasnerven är kroppens längsta nerv. Den är en stor, tjock nerv som egentligen är en samling av långa nervtrådar. Den börjar i nedre delen av korsryggen, går genom bäckenet och säte till baksidan av låret och underbenet och ända ut i tårna. På väg ner i benet försörjer ischiasnerven olika strukturer, bland annat muskler, senor, ledband, leder blodkärl och hud. När nerven blir irriterad eller kommer i kläm inne i ryggen kan du få smärtor, domningar eller till och med muskelsvaghet i benet. Detta symptom kallar vi helt enkelt ischias.

Ischias gör ofta ont i ryggen, men framförallt på baksidan av benet, gärna helt ned i foten.

Falsk ischias

Smärta som strålar från ryggen till säte, lår och underben är ett besläktat tillstånd som kallas ischialgi eller ”falsk ischias”. Det uppstår när muskulatur och leder i nedre delen av ryggen, bäckenet och höftpartiet blir så irriterat eller inflammerat, att smärtorna sprider sig nedöver benet. Detta tillstånd är mycket vanligare än ”äkta” ischias. Ischialgi kan inte opereras men blir ofta mycket bättre med kiropraktorbehandling.

Vanliga orsaker

• Ledlåsningar/felfunktioner i korsryggen eller bäcken.
  • Muskelknutor i rygg och säte
  • Seninflammationer/tendiniter i säte och höft
  • Skador i disken mellan två kotor

Vanliga symptom

• Smärtorna strålar till säte och lår, men sällan nedanför knäet
  • Milda till intensiva smärtor
  • Molande konstant smärta, som kan vara svår att lokalisera
  • Muskelsvaghet och domningar
Bild av ryggmärgen och de nervrötter som går ut mellan kotorna och som kan bli påverkade vid ischias

Ischias

Vanliga orsaker

• Inflammation runt en nervrot som uppstår vid akut diskbråck i nedre delen av korsryggen.
  • Förkalkningar och slitage som gör det trångt för nerven och dess blodkärl.

Ischias kan ge följande symptom och smärta:

• Längs ischiasnerven på baksidan av låret och underbenet och ända ned i foten.
  • Som strålar nedanför knäet, ofta med domningar eller ”sockerdrickskänsla” i foten och benet.
  • Som är skarp, intensiv och väldefinierad, ofta beskriven som en ”elektrisk ström” eller som ger kramper inne i benet.
  • Som ger problem med att gå på tårna eller hälarna på grund av muskelsvaghet i foten och underbenet. Vilken gör ryggen ibland sned och framåtböjd när man står och går och man kan halta lite.

Vid en neurologisk undersökning kan någon av reflexerna vara svagare eller borta. Nedsatt känsel i huden eller minskad kraft i enskilda muskelgrupper kan förekomma. Det gör ofta ont att sträcka ut foten helt eller att böja sig framåt.

Illustration av ischiasnerven, kroppens tjockaste nerv och som blir irriterad vid ischias.

Omfattning och varaktighet

• Mellan 5-10 procent av patienter med ryggsmärtor har ischias
  • Gravida har större risk att råka ut för ischias.
  • Ischias är mycket smärtsamt och ofta långvarigt: 80 procent blir bra utan operation inom cirka tre månader
  • Långtidssjukskrivning är inte ovanligt
  • Bara 5 procent av patienter med diskbråck och ischias blir opererade

Sök hjälp

Om du får smärtor i benet bör du uppsöka en kiropraktor, som kan ställa den rätta diagnosen och hjälpa dig vidare. Rätt behandling på ett tidigt stadium kan förkorta sjukdomsförloppet och förhindra långvariga besvär.

Operation

Endast fem av hundra som får ischias blir opererade. Du ska remitteras för operation om du har outhärdliga smärtor som inte låter sig lindras, eller muskelsvaghet i fot och ben som förvärras. Kiropraktorn kan hänvisa till operation om detta blir aktuellt. Vid problem med vattenkastning ska man alltid remitteras till operation omedelbart. Det är dock vanligt att många tillfrisknar i väntan på operation.

Diskbråck är inte farligt

Många tror att alla diskbråck måste opereras. Numera opereras endast svåra diskbråck med neurologiska bortfall. Buktande diskbråck och mindre diskbråck är relativt vanligt hos vuxna. Ett påvisat diskbråck betyder alltså inte alltid allvarliga ryggsmärtor eller ischias. Det är tryggt att gå till kiropraktorn med diskbråck.

Kiropraktorn berättar om du har en ”äkta” ischias eller ischialgi och väljer därefter behandlingsform. Syftet med behandlingen är att återställa god ledfunktion och minska smärtan. Huvudsakligen använder kiropraktorn en rad tekniker och metoder för att med händerna återställa normal funktion i leder, muskler, bindväv och nervsystem. Därmed förbättras blodcirkulationen så att reparationsprocessen i nerven och disken stimuleras och slaggprodukter som irriterar nerven transporteras bort. Ischias kommer från ländryggen, behandlingen riktas mot detta området eller annat område, beroende på dina förutsättningar och vad vi hittar vid undersökningen.

Detta kan du göra själv:

• Kylbehandling/isning: lägg en ispåse med handduk emellan på nedre delen av korsryggen i cirka 10-15 minuter. Upprepa 3-4 gånger
  • Sitt så lite som möjligt. Trycket på disken är störst när nu sitter
  • Ligg på rygg på golvet och lägg upp underbenen på en stol.
  • Försök att hitta rörelser och ställningar som minskar smärtan i benet och undvik rörelser som ökar dem
  • Lite rörelse är bra även om man har svåra smärtor. Gå runt huset. Hellre många korta promenader, än en lång
  • Använd smärtstillande medel vid behov.
  • Massera eller låt någon massera lår, säte och underben. Detta kan ge lindring
  • Rör på tår och ankel för att stimulera nervbanorna i muskulaturen

Detta kan du göra för att förebygga:

• Ischias förebyggs bäst i det dagliga livet genom aktivitet och rörelser som upprätthåller ryggens muskulatur och som samtidigt ger cirkulation och smörjning i leder och diskar
  • Har du redan ryggproblem kan de akut förvärras till ischias. Ta därför dina ryggproblem på allvar och sök hjälp hos kiropraktorn
  • Använd sunt förnuft. Lyft inte över din förmåga
Att röra på sig kan ofta hjälpa. Låt kroppen bestämma aktivitet och tempo, och lyssna till kroppen så du inte belastar dig för mycket. Vi hjälper dig i tillägg till behandling med råd och tips till vad och hur mycket du kan göra.