Knä

Det finns flera olika anledningar till smärta i knät där både mjukdelar och skelett kan skapa smärta några vanliga smärttillstånd i knät är:

Kiropraktor undersöker knä

Löparknä

(Iliotibial band syndrome, Runners knee) är en överbelastning i iliotibiala bandet (löper längs med låret från skenbenet till bäckenbenet) som leder till smärta. Vid akuta besvär kan inflammation förekomma i området men vid kroniska tillstånd är inflammation sällan påvisbar. Skademekanismen är ofta en långvarig fel- eller överbelastning av musklens senfäste som ger en förändring av vävnaden. Oftast lokaliseras smärtan till knäledens utsida pga. överansträngning kombinerat med ökad friktion i området.

Vid löparknä upplevs smärta på knäledens utsida som kan stråla uppåt eller nedåt. Smärtan kommer efter att idrottaren exempelvis sprungit en viss sträcka och ökar i intensitet tills träningspasset avbryts. Vid vila försvinner smärtan, men kommer tillbaka då träningen fortsätter. Att gå i uppförsbackar eller uppför trappor kan vara smärtsamt.

Val av behandling vid kroniskt löparknä är stötvågsbehandling. I slutskedet av behandlingen kan excentriskträning och stretching påbörjas i rehabiliterande syfte.

Hopparknä

(Tendinitis Ligamentum Patellae, Jumpers knee) är partiell bristning eller överbelastning i knäskålssenan (patellarsenan) vilket kan leda till inflammation eller skador i senan som kan ge en smärta. Skadan är vanlig hos de som idrottar mycket då det sker en omfattande belastning av senan. I det sämsta fall svullnar hela ligamentet och blir mycket tjockt, fast och ömt. Forskning har visat på att de flesta som får ont av hopparknä inte har en aktiv inflammation i området.

Vid hopparknä upplevs smärta och ömhet över nedre delen av knäskålen som förvärras vid aktivitet, och efter fortsatt hård träning består smärtan även vid vila. Ömheten kan vara avgränsad och smärtan är mer distinkt vid tryck på övre delen av knäskålen då benet är utsträckt. Även överdelen av knäskålen kan vara svullen.

Val av behandling vid kroniskt hopparknä är stötvågsbehandling. Vi rekommenderar även excentrisk träning och stretching i rehabiliterande och förebyggande syfte.

Artros

Kiropraktor testar ländrygg och lår

vid artros förändras brosket i leden och tunnas ut. Detta leder till ökad belastning på den underliggande benvävnaden med smärtor till följd. Vanliga symptom är smärta i början av ansträngning som kan lätta efter en stund för att sedan komma tillbaka igen.
Behandlingen går ut på att öka rörligheten och styrkan i knät. Både genom kiropraktik ledbehandling och styrketräning.