Ländrygg

Ryggsmärtor, ryggvärk, ryggskott eller ont i ryggen är vanliga och samhällets mest kostsamma åkomma. Så kallade ryggskott (akut lumbago) är ett smärtsamt, men i regel ofarligt tillstånd. Många blir snabbt bra, men återfall är dessvärre vanliga. Enskilda gånger förvärras tillståndet till ischias eller utvecklar sig till ett kroniskt tillstånd med återkommande återfall eller kroniska smärtor.

Vanliga symptom

Ryggvärk kan uppstå akut eller gradvis. Till de vanligaste symptom hör smärtsam och stel länd- eller korsrygg som oftast är värst på morgonen och när man sitter. Oftast känns det bättre när man går eller ligger. Ryggen kan även kännas ostabil och smärtorna är oftast koncentrerade runt höft och ben. Ibland blir ryggen sned för att undgå den värsta smärtan.

Mann med ont  ländryggen
46466081 – back pain.

Vanliga orsaker

Orsakerna till akuta ryggsmärtor är många och ibland komplexa. Därför måste förebyggande arbete och behandling anpassas individuellt och ses i ett helhetsperspektiv. Vanliga orsaker är idrottsrelaterade belastningar, snöskottning, trädgårdsarbete, tunga lyft och ommöbleringar. Andra riskfaktorer inkluderar felaktig hållning, dålig arbetsmiljö, övervikt, rökning, fel- och överbelastningar, psykiska belastningar och vantrivsel. Ryggont kan även bero på ärftlighet och minskad fysisk aktivitet.

Omfattning och varaktighet

Nästan alla har haft ont i ryggen någon gång och 4 av 5 personer har ont i ryggen någon gång under livet. Hälften av oss har haft symptom det sista året. 1 av 10 har ryggsmärtor just nu. Hos de flesta är ryggvärken återkommande efter att man har drabbats första gången. Ibland kommer den tillbaka ofta och regelbundet medan den hos andra återkommer långt senare.

Diskbråck

Diskbråck innebär att den stötdämpande skivan mellan ryggradens kotor brister. När disken buktar ut kan den trycka mot nervrötterna i ryggradskanalen (canalis spinalis) och man känner smärta. Den utlösande orsaken kan bero på att du till exempel har lyft tungt, vridit eller böjt ryggen på ett särskilt olyckligt sätt. Många har diskbråck som inte ger några besvär. Diskbråck i ländryggen kan påverka ischiasnerven och ge ischiassmärta. Läs vidare om ischias och ”falsk ischias” under ”ischias”.
Diskbråck läker oftast ut av sig själv, oftast efter några månader. Behandlingen, som går ut på att lindra smärtan, består i första hand av smärtstillande och antiinflammatoriska mediciner som bör kompletteras med behandling av kiropraktor för att korta ner läkningstiden.

Vid valet av behandlingsstrategi, lägger kiropraktorn stor vikt vid att se patienten som en helhet. Samarbete mellan olika terapeuter kan vara av nytta. Kiropraktorn använder en rad olika metoder och tekniker för att återupprätta normal funktion i leder, muskler, bindväv och nervsystem och därmed minska smärtan. Huvudsakligen används händerna i behandlingen.

Eureka Kiropraktik
Vi hjälper dig med undersökning och behandling av ländryggssmärta.

Detta kan du göra själv

Vid akut ont i ryggen bör du försöka hitta ett så smärtfritt läge som möjligt för att kunna slappna av. Börja med försiktiga rörelser med denna ställning som utgångspunkt. Det är bra att börja gå så snart du klarar av det. Växla mellan rörelse och avlastning i smärtfria ställningar. På detta vis klarar du bättre av att röra på dig utan att för den skull överdriva. Gå hellre flera korta promenader än en lång. Ju snabbare du kommer i rörelse, desto snabbare blir du bra. En värktablett eller is/kyla kan dämpa smärtan och nedsätta hastigheten av en eventuell inflammation.

Det här kan du göra för att förebygga

Motionera. En halvtimmes daglig promenad, helst på varierat mjukt underlag, ”smörjer” ryggen. Variera din arbetsställning. Använd ett höj- och sänkbart bord för att alternera mellan att stå och sitta.

Om du inte snabbt blir bättre i ryggen

Uppsök din lokala kiropraktor. Vänta inte för länge. När du har smärtor eller om du är osäker på om något är fel på ryggen, avgör kiropraktorn om behandling är nödvändig. Du får också goda råd till självhjälp.